top of page
Post: Blog2_Post
  • Foto van schrijverNicole Gaillard

Digitale Detox Challenge


Hoe gaat het met jouw on- en offline balans?


Heb jij het ook nodig om even wat minder op je telefoon te zitten? Even los komen van iets teveel beelschermtijd? Ik wel! Het korte daglicht en de vele regen van november en december hebben ervoor gezorgd dat ik meer online was. Prima natuurlijk, maar het doet wat met mijn energie.

Mijn lijf en hoofd kunnen weer wat meer offline gebruiken.


Dus... ik heb mezelf uitgedaagd.

En 3 dagen genomen om mijn online tijd te verminderen.


Interessant?




HOE?

Voor mij werkt structuur altijd wel goed. Anders zit ik zo weer achter mijn laptop (of toen ik hem nog had, mijn smartphone) Dit is hoe ik het doe:


1. Inplannen Ik plan vooraf in of ik 1 dag of een paar dagen digitaal wil detoxen. En dat bereid ik ook voor, hieronder meer daarover.


2. Even geen socials Op de geplande dag of dagen: open ik geen social media apps, kijk geen video's, geen gesprekken in chatgroepen, geen gescrol, niet online zoeken.

3. Ook geen andere beeldschermen Die periode ook niet online op een laptop, tablet of tv (ook geen films of series).

Tenzij je werkt op de laptop of computer. Maar dan skip ik de socials ook.


4. De telefoon een vaste plaats geven Ik geef mijn telefoon een vaste plaats (thuis en op werk) en laat hem daar liggen. Omdat als je hem in je zak meeneemt de gewoonte om de phone toch even

te pakken anders te groot is.

5. De telefoon op stil Ik zet mijn telefoon uit of op stil. Als dat niet kan, kijk ik wat ik wel kan doen om minder online te zijn. Voor smartphone gebruikers: zet in ieder geval alle geluiden en notificaties van apps af en laat hem liggen op die vaste plaats.

6. Bereikbaar op 3 vaste momenten

3 Keer per dag op vaste tijden check ik mijn telefoon voor belangrijke berichten

en indien nodig neem ik ruimte om te beantwoorden: - Voor het ontbijt (max 15 minuten) - Voor de lunch (max 15 minuten) - Voor het avondeten (max 15 minuten)

Eerlijk gezegd, ja je gaat je vervelend. En als je door het eerste stuk heen bent, is het heerlijk! Veel vrijer.


Ook fijn om te doen als je een paar dagen weg gaat.


WAT KAN WEL NU?

Ben je gewoon aan het werk, dan zijn dit behoorlijke grote aanpassingen.

Kijk zelf wat deze dag of deze dagen haalbaar is en hoever je kunt komen.

In mijn ervaring is er altijd heel veel dat je wel kunt doen om je beelschermtijd te verminderen.



SAMEN

En deze challenge samen doen is natuurlijk veel leuker!

En maakt het makkelijker. Dus vraag je collega, vriend of vriendin om mee te doen.

En maak er een bijzondere dag of dagen van.



VOORBEREIDING 

Het is fijn om vooraf even na te denken over wat je wil regelen

wanneer je minder online bent. Denk aan:


Mensen met wie je veel contact hebt laten weten dat je deze 3 dagen minder goed bereikbaar bent: Laat ze ook weten je wel 3 keer per dag op vaste tijden je telefoon checkt en indien nodig reageert.


En heb je veel vrije tijd of nog lege avonden? Spreek iets af met vrienden, familie, pak een kop koffie met die gezellige buurvrouw. Wordt creatief en maak je offline tijd gezellig, fijn, bijzonder of gewoon relaxt. Ga wandelen, fietsen, sporten, samen koken, muziek maken, pak bordspellen, tekenspullen, puzzels, bathbombs, dat ene boek en kaarten erbij.



YOU'VE GOT THIS !!

Want ehh...

🔥 Natuurlijk daag ik ook jou graag uit om de challenge een keer te doen 🔥

En op te merken wat minder online zijn met je doet.

Wordt weer creatief met je offline tijd!


💛


Ik ben benieuwdnaar jouw ervaringen! Laat je het me weten??






43 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page